להפוך חדר לממד מחיר- מגבלות ופתרונות

תוכן עניינים

להפוך חדר לממד מחירבניית ממ"ד בכל דירה, בבית פרטי או בבניין משותף, היא כבר לא שאלה. היא צורך ברור. האיומים עלינו מצד אויבנו אינם פוסקים וכל הארץ נעשתה בטווח הטילים. למעשה, ממ"ד לא רק מגן עלינו מפני טילים ורקטות אלא גם מפני רעידות אדמה ושריפות. מתוך הבנה של הצורך הזה מדינת ישראל יצאה לפני שלושה עשורים בחוק המחייב כל בניה חדשה בקיום ממ"ד. ואכן הדבר מתבצע באדיקות.

אלא שלצד זאת קיימים בישראל מאות אלפי מבנים שאין להם ממ"ד צמוד או ממ"ד בכלל. יהיה אלו לרוב בתים ישנים יותר עוד טרם החלת החוק וברבים מהם גם מתגוררת אוכלוסייה שכבר קשה לה הריצה אל המקלט המשותף המרוחק. העובדה שהבתים ישנים וותיקים יחסית מעמידה קושי נוסף. עם השנים הבתים, הקירות, העמודים והיסודות השונים מתבלים או ניזוקים מפגעי מזג האוויר. הדבר אומר שהם נהפכים חלשים יותר ופחות יציבים. כאשר אנחנו רוצים להוסיף ממ"ד חיצוני, אנחנו שמים עומס עצום נוסף, למשל על הקיר החיצוני או העמודים. לא צמיד הדבר ניתן לעשיה בצורה בטוחה בבניינים הישנים. אם כן מה עושים? במקרה כזה להפוך חדר לממד מחיר שחובה לשלם.

להפוך חדר לממד מחיר משתלם

למעשה, להפוך חדר לממד מחיר נוח הרבה יותר מהוספת ממ"ד חיצוני. מחיר ממוצע של ממ"ד חיצוני יהיה סביב 120,000 אלף ₪. להפוך חדר לממד מחיר של 60 עד 70 אלף ₪ בממוצע. יחד עם זאת עליה וקוץ בה. הפיכת חדר קיים לחדר ממ"ד גוזל לנו נתח קיים מהדירה. אומנם החדר יהיה רגיל לכל דבר ונוכל לעשות בו כל שימוש כמקודם אבל זאת בניגוד להוספת ממ"ד חיצוני שמרחיב לנו את הדירה, מוסיף לה שטח וגם מוסיף ערך משמעותי לדירה מבחינת שווי כספי.

ועדיין, ברבים מן המקרים אין בריריה והוספת ממ"ד על חשבון חדר קיים זה הפתרון הטוב ביותר וגם כזה שנוח לנו מבחינה כלכלית. ואחרי שאמרנו את כל זה, סוגיית להפוך חדר לממד מחיר היא לא ההסתכלות הנכונה. גם חדר שהופך לממד צריך וחשוב שיעשה על פי כל התקנים והכללים ובצורה האיכותית ביותר ועל ידי אנשי המקצוע המיומנים ביותר. בסופו של דבר מדובר פה על ביטחונם של היקרים לנו ביותר ולא נרצה לזלזל או לעגל פינות בנושא זה.

להפוך חדר לממד מחיר, סטנדרטים ותקנים

התקנים של בניית הממ"דים השונים נקבעים על פי פיקוד העורף ולא תופתעו לשמוע כי קיים הבדל בתקנים בין בתים בצפון לאלו שבמרכז ולדרום, תוצאה של זהות האיומים השונים. הגודל המינימלי של ממ"ד הוא 9 מ"ר מרובע ובמרבית מן המקרים הרשויות מסכימות להוסיף עד 12 מ"ר בלי להזדקק לאישורים מיוחדים. אבל אנחנו כאן כדי לדבר על להפוך חדר לממד מחיר וזה, בניגוד להוספת ממ"ד חיצוני אינו מצריך אותנו בקבלת היתרי בניה מהרשות המקומית, שכן הכל נעשה בתוך קווי הבניין הקיימים ואין שינוי חיצוני מהותי.

לא כל חדר יתאים מבחינת התקנות. אסור שיהיו לחדר יותר מ-2 קירות חיצוניים. העובי של הקירות החיצוניים חייב להיות עבה יותר משל אלו הפנימיים. העובי ינוע בין 10 ל-30 מ"מ בטון מזוין, שוב לפי האזור וסוג הקירות. על גובה הממ"ד להיות בין 2.5-2.8 מטר ועובי התקרה חייב להיות 35 ס"מ. לצד שלד החדר עצמו יש להתקין פתחים מיוחדים. המדובר בחלונות ובדלתות המוגנות מפני הדף. הדלת חייבת להיפתח רק כלפי חוץ (והיא מונמכת במעט מרצפת הממ"ד כדי שגם מול הדף חיצוני לא תפתח פנימה ותפגע ביושבים בחדר) והחלון עצמו הוא בעל 2 שכבות. כיסוי פלדה וזכוכית מחוסמת, כאשר החלק המתכתי נע לכיס פנימי כך שאין חובה להשאירו חשוף בעתות שלום.

כמו כן נדרש להתקין נקודות חשמל, נקודות תקשורת שונות , אנטנות רדיו וטלוויזיה (עד כמה שרלוונטי בימנו), תאורת חירום וכן תשתיות של אוורור וסינון כדי להגן מפני פעילות כימית או ביולוגית עוינת.

קראו עוד: בניית ממד בבית משותף

הפיכת חדר קיים לממד

להפוך חדר לממד מחיר שיש לשלם אבל הוא הכרחי בימנו. ועם כבר השקענו – כדאי לעשות זאת על הצד הטוב ביותר והמקצועי ביותר. כבר עמדנו על כך שהכל חייב להיות מאושר על פי פיקוד העורף ולקבל אישור גם על התוכניות וגם בתום הביצוע. אישור של היתר בניה של הרשויות לא נדרש. אבל יש גם אישורים חשובים לא פחות.

זוכרים שלרוב מדובר על בניינים ישנים. זוכרים שבניינים אלו עלולים להיות חלשים יותר ולא יוכלו לעמוד בהוספת עומס ומשקל רב נוסף. אז הדבר נכון לא רק עבור הוספת ממ"ד חיצוני אלא גם לגבי הפיכת חדר קיים לממד. לכן חשוב לערב בתחילת התהליך קונסטרוקטור כדי שזה יבדוק את האפשרות העקרונית לפעולה שכזו. רק לאחר קבלת אישור הקונסטרוקטור או הבנה והתחשבות בהמלצות שלו (למשל בניית חיזוקים שונים, שגם בהם כדאי להתחשב מבחינת להפוך חדר לממד מחיר)  ניתן לפנות לאדריכל לשלבי התכנון וזה מצדו יגיש את בקשת האישור לפיקוד העורף, שייתן את הערותיו במידת הצורך. אגב, על הקונסטרקטור לא להיות מעורב רק בתחילת התהליך והתכנון אלא עליו לבוא כמה פעמים לאורך היציקות והבניה, כדי להעריך שינויים אפשריים. להפוך חדר לממד מחיר שיביא בחשבון גם עלות פעילות משמעותית של הקונסטרוקטור.

להפוך חדר לממד מחיר טוב יותר

אומרים שלעיתים צרת רבים היא נחמה וכמו שאתם זקוקים לממד גם השכנים שלכם זקוקים לו. וכמוכם גם הם יתקשו להוסיף ממ"ד חיצוני ולכן יתכן ויבחרו בשינוי חדר קיים לממד. ולמה זו נחמה? כי יתכן וכקבוצה מגובשת תוכלו להוריד מחירים. גם כי קבוצה מקבלת מחיר טוב יותר בגלל עליית היקף הפרויקט וגם כי ישנם הוצאות קבועות שטוב ויתחלקו על כמה שיותר אנשים, דוגמת הוצאות פינוי פסולת בניה, הובלות חומרים וכד'.

למידע נוסף צרו איתנו קשר

או התקשרו