תוכן עניינים

מה לקחת בחשבון בבניית מרחב מוגן דירתי? 

כל מי שאי פעם חיו בישראל, או אפילו רק בילו בה במשך פרק זמן מסוים, יודעים עד כמה המציאות הביטחונית כאן היא מורכבת. מאז מלחמת המפרץ, בכל בניין חדש נבנה בתהליך מרחב מוגן דירתי, קרי ממ"ד. בואו נבין מה הוא, כיצד מאופיין ומה הנחיות פקע"ר אומרות – קראו כאן. 

מהם האיומים שמפניהם מגן הממ"ד?

כידוע לרוב האנשים, ממ"ד מהווה ראשי תיבות של "מרחב מוגן דירתי". בפועל, זהו חדר מוגן הממוקם בתוך דירה או בית פרטי, כאשר חלל זה למעשה מתוכנן להגן על השוהים בו במקרה של אירוע איום שונים. למשל, מתקפה של טילים, מתקפה כימית או ביולוגית (בדומה לחשש שהיה במלחמת המפרץ), מתקפות באמצעות גזים ואפילו רעידות אדמה. כמו כן, חלק מחדרי הממ"ד גם חסינים מפני אש. במילים פשוטות, מטרת הממ"ד היא לספק הגנה מפני: הדף של פיצוץ, רסיסים של פיצוץ, גזים מסוכנים הנפלטים מפיצוץ ועוד. בתוך כך, בישראל, ישנם סטנדרטים מוגדרים אשר מהווים את ההנחיות והקריטריונים הבטיחותיים לבניית ממ"ד, נעבור עליהם. 

הנחיות לבניית ממ"ד בטיחותי 

כאמור, בניית ממ"ד חייבת לעמוד בתקנים של פיקוד העורף, אחרת הממ"ד לא תקין. מעבר לכך, כאשר ממד אינו נבנה בצורה תקנית, הוא יכול אפילו להיות מסוכן. לדוגמה, ממ"ד לא תקני שחוטף פגיעה של טיל עלול לקרוס על השוהים בו. בתוך כך, התקנים למעשה קובעים את הגודל המינימלי של הממ"ד, החוקיות הקשורה לעיצוב שלו והחומרים של הממ"ד. על מנת להבטיח את יעילותו של הממ"ד בשעת חירום, יש להכיר את ההנחיות הבאות:

  • גודל הממ"ד: הגודל המינימלי של מרחב מוגן דירתי הוא 9 מ"ר (נטו). הגודל הזה אמור להספיק כדי להכיל משפחה של ארבעה אנשים.
  • עובי קירות: ברוב המקרים העובי של קירות הממ"ד יעמוד על 30 ס"מ, וכך גם רלוונטי לגבי התקרה. לגבי הרצפה, היא בד"כ תהיה בעובי של 20 ס"מ. יש לציין, העובי של קירות החדר משתנה בהתאם לכמה אתם קרובים לאזורי הגבול. 
  • עיצוב הממ"ד: ממ"ד צריך להיות ממוקם במקום המוגן ביותר בבית, כגון בחדר פנימי ללא חלונות או דלתות פתוחים לאזור החוץ.
  • חומרי הממ"ד: קירות הממ"ד חייבים להיות עשויים מבטון מזוין ואו קונסטרוקציות פלדה בהתאם. 
  • דלתות וחלונות: הדלת והחלון חייבים להיות עשויים מפלדה או מחומר אחר עמיד בפני פיצוץ, הדף וכן רסיסים. 
  • אביזרים בממ"ד: ממ"ד צריך להיות מאובזר באמצעי בטיחות, כמו למשל מערכת תאורה חירום, מערכת סינון אוויר, אמצעים לכיבוי שריפות ועוד. 

עלות בניית מרחב מוגן דירתי, והאם כדאי?

קודם כל, כמובן שאם אפשר אז כדאי ועדיף לבנות מרחב מוגן דירתי. העלויות בדרך כלל ינועו בין טווחים של כ-100,000 – 150,000 ₪, כאשר המחיר פר ממד יהיה נמוך יותר ככל שהקבלן יידרש לבנות יותר ממדים בבניין מסוים. מצד שני, כדאי לדעת שישנם פתרונות נוספים שניתנים להתקנה מהירה והם אינם יקרים כמו בניית ממד. למשל, ניתן להציב ממד נייד או מיגונית בחצר של בית פרטי, ואפילו ניתן לחבר את המיגוניות השונות לבית עצמו. כמו כן, בתהליך הנ"ל גם יוצרים כניסה לממד מתוך הבית. נוסף על כך, כדאי לדעת שבימינו ישנה את האופציה של שיפור מיגון, כלומר הפיכת חדר בבית לחדר ממד. גם כאן, העלויות משתנות דרמטית לטובת הלקוח. 

לסיכום, איזה פתרון מיגון נחשב המומלץ ביותר?

בסופו של דבר, מרחב מוגן דירתי הוא האמצעי החשוב ביותר והיחיד אשר מומלץ על פי הנחיות פיקוד העורף. מצד אחד, בניית ממ"ד היא השקעה חשובה בביטחון המשפחה. אבל מצד שני, זוהי גם השקעה חשובה בנכס שלכם. למי שפחות בקיאים בנתונים היבשים והפיננסיים, בניית מרחב מוגן דירתי יכולה להעלות את הערך של הנכס בעשרות ועד מאות אלפי שקלים. לכן, זו השקעה חשובה בכל היבטי החיים המהותיים – ביטחון פיזי וביטחון פיננסי. 

למידע נוסף צרו איתנו קשר

או התקשרו